KPP Chełmno: Oszustwa przez telefon

Policja nadal ostrzega przed telefonicznymi oszustwami. Oszuści dzwoniący do osób starszych i przedstawiający się za członków rodziny, za funkcjonariuszy policji czy pracowników prokuratury próbują w dalszym ciągu wykorzystać ufność seniorów i okraść ich z dorobku całego życia. Na terenie powiatu chełmińskiego na szczęście seniorzy wykazali się dużą czujnością oraz sprytem gdyż na kilka odebranych w minionych miesiącach telefonów żaden nie dał się „nabrać” dzwoniącemu wnuczkowi.

Policja ostrzega przed tego typu oszustwami! Wprawdzie prowadzone akcje profilaktyczne przynoszą efekty i funkcjonariusze otrzymują coraz więcej zgłoszeń od starszych osób, które wykazały się czujnością i nie dały się okraść, to jednak należy w dalszym ciągu przypominać i apelować do mieszkańców o zachowanie „zdrowego rozsądku i zimnej krwi” podczas rozmowy telefonicznej z rzekomym wnuczkiem, który właśnie wpadł w poważne kłopoty. Niepokojący jest również fakt, że przestępcy modyfikują swoje działania i bardzo często podają się również za przedstawicieli policji czy prokuratury. Sprawcy wykorzystują zaufanie społeczeństwa do tych instytucji i wyłudzają w ten sposób pieniądze.

Jak działają sprawcy?
Sposób działania sprawców jest podobny. Najpierw wykonują telefon podając się za członka rodziny (najczęściej wnuczka). Zmieniony głos tłumaczą chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, że go nie poznaje.

Proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy. Zazwyczaj pieniądze mają zostać wykorzystane w celu pokrycia szkód po wypadku drogowym, na ważną operację, na zakup samochodu albo wakacji w promocyjnej cenie.
Oszuści są bezwzględni – umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać starsze osoby. Najczęściej informują, że po pieniądze pojawi się kolega ponieważ on nie ma takiej możliwości.

W innym scenariuszu chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna osoba, podając się za funkcjonariusza CBŚP lub Policji. Na ogół przestępca informuje wówczas rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony. Nalega, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta.

„Fałszywy funkcjonariusz” podaje często wymyślone nazwisko, a nawet służbowy identyfikator, prosi, aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na Policję. Wtedy, inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta.

Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Mówią, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a oszust ma do nich łatwy dostęp. Przestępcy, podając się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował.

Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Przede wszystkim należy zachować ostrożność! Jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności.
Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów. Poinformujmy rozmówcę, że dla potwierdzenia zdarzenia skontaktujecie się z policją. Najprawdopodobniej po usłyszeniu takiej informacji ponownie już rozmówca nie zadzwoni obawiając się konsekwencji.

W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji czy prokuratury NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie jakiejkolwiek gotówki!

W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich i oczywiście powiadommy najbliższą jednostkę policji.

Tak właśnie zachowali się seniorzy z powiatu chełmińskiego, którzy w ostatnich kilku miesiącach znaleźli się w opisanych wyżej sytuacjach. Po odebraniu podejrzanego telefonu zachowali „zimną krew” i nie dali się oszukać kończąc rozmowę informacją o powiadomieniu policji. Oczywiście faktycznie poinformowali nas o tej sytuacji. Policjanci dotarli do każdej z tych osób aby szczegółowo omówić zdarzenie i przekazać informacje i innych metodach oszustów. Postawa naszych seniorów godna jest naśladowania i zasługuje na pochwałę.

źódło: kom. Agnieszka Sobieralska
Oficer Prasowy Komendanta Powiatowego Policji w Chełmnie

Scammer talks on a phone with a senior woman and trying to steal money out of her purse, vector illustration, no transparencies, EPS 8

źódło: bezpiecznytelefon.com

Pingowanie i komentowanie jest wylaczone.

Komentowanie zastalo wylaczone.

Powered by WordPress | Download Free WordPress Themes | Thanks to Themes Gallery, Premium Free WordPress Themes and Free Premium WordPress Themes

stat4u